Customer Data Platform: 5 rzeczy, które MUSISZ wiedzieć zanim zaczniesz

Episode Description

Czy choć raz podejmując decyzję, czułeś się się przytłoczony posiadanymi danymi o swoich klientach? W teorii miały Ci pomóc, a w praktyce utrudniły zadanie, bo było ich zbyt wiele? Wpatrywałeś się w nie tak długo, że wyglądały jak mrówki spacerujące po Twoim ekranie albo może raczej kod Matrixa ?

To co przeżyłeś Ty, przeżywa średnio, zgodnie z badaniami Forrester, 61% specjalistów. W tym odcinku opowiem Ci o 5 najważniejszych rzeczach, które po prostu musisz wiedzieć o Customer Data Platform, zanim zaczniesz z tego klasy rozwiązania.

Sponsorem kanału jest ➡️ https://user.com/pl/

Case study o RODO➡️ https://user.com/en/case-study/LG_Poland
Tomasza Palaka znajdziesz tu ➡️ https://www.tomaszpalak.pl/
Badania Forrestera ➡️ https://bit.ly/3ezb084
Badanie Dentsu ➡️ https://bit.ly/3VyuNVJ

______________________________________

00:00 Wstęp
00:46 Czym jest customer Data Platform
01:57 Cechy, które system powinien posiadać
03:30 CDP a CRM i DMP
07:09 Jakie dane są przechowywane?
09:32 Struktura danych w CDP
12:23 Cookieless i RODO
16:15 Podsumowanie

______________________________________

Nie możesz posłuchać? Poczytaj o czym mówię!

Czy choć raz podejmując decyzję, czułeś się się przytłoczony posiadanymi danymi o swoich klientach? W teorii miały Ci pomóc, a w praktyce utrudniły zadanie, bo było ich zbyt wiele? Wpatrywałeś się w nie tak długo, że wyglądały jak mrówki spacerujące po Twoim ekranie albo może raczej kod Matrixa ? 

To co przeżyłeś Ty, przeżywa średnio, zgodnie z badaniami Forrester, 61% specjalistów. 

W tym odcinku opowiem Ci o 5 najważniejszych rzeczach, które po prostu musisz wiedzieć o Customer Data Platform, zanim zaczniesz z tego klasy rozwiązania

Czym jest Customer Data Platform i jak działa? CDP to centralne repozytorium danych o użytkowniku. Gromadzi nie tylko dowolne atrybuty czyli cechy klient, ale również dowolną liczbę nieograniczonych typów eventów / zdarzeń oraz przetrzymuje relacje z innymi obiektami w innych systemach ERP / Ecommerce / księgowych czy dowolnie innych w których przetrzymujemy informacje o takich “obiektach” jak zamówienia, faktury, i tym podobne.

Jak już pewnie wiesz, a jeśli nie to właśnie się dowiesz- ja jestem zwolennikiem możliwie najprostszych definicji. Zacznijmy więc jeszcze raz. 

CDP to taki system, w którym przechowujesz informacje o swoich obecnych potencjalnych a czasem i byłych klientach. Najprościej mówiąc to magazyn na Twoje dane. 

Brzmi prosto, prawda? 

Co powinieneś wiedzieć zanim zaczniesz używać CDP w swojej codziennej pracy?

  1. (cechy, które system powinien posiadać )

Po pierwsze, jakie właściwie wymogi co do funkcjonalności musi spełnić narzędzie, aby mogło w ogóle zostać zakwalifikowane jako CDP?

Customer Data Platform Institute, niezależna organizacja, której misją jest wspieranie marketerów na całym świecie w procesie efektywnego wykorzystywania danych, wskazuje, że narzędzie typu CDP obowiązkowo powinno:

- pozyskiwać dane z dowolnego źródła, 

- przechowywać pozyskane dane przez czas nieokreślony (z zastrzeżeniem ograniczeń dotyczących prywatności).

- tworzyć ujednolicone profile zidentyfikowanych osób

- udostępniać dane dowolnemu systemowi

- odpowiadać w czasie rzeczywistym na nowe requesty o dane

Cechy te odróżniają CDP od innych systemów, które pracują głównie na  własnych danych (np. Customer Relationship Management), przechowują tylko ograniczone dane przez ograniczony czas i obejmują duże ilości danych będących własnością zewnętrzną (Data Management Platform), nie utrzymują stałej bazy danych (Integration Platform) i wchodzą w bezpośrednią interakcję z klientami (poczta e-mail, aplikacja mobilna i zarządzanie treścią internetową).

CDP a CRM i DMP

Przy wyborze CDP z pewnością w Internecie trafisz na takie skróty jak CRM czy DMP. Czym właściwie różni się Customer Data Platform od tych narzędzi?

Customer Data Platform tworzą profile klientów, łącząc dane z różnych źródeł własnych, wtórnych i zewnętrznych. Obejmuje to CRM i DMP, systemy transakcyjne, formularze internetowe, aktywność w poczcie e-mail i mediach społecznościowych, dane behawioralne czyli dane o zachowaniu użytkowników w witrynie internetowej  oraz aplikacji  mobilnej oraz wiele,  wiele innych.

Jakie są kluczowe różnice między CDP a CRM?

CDP zbierają i przechowują dane anonimowych odwiedzających stronę, podczas gdy CRM posiada dane znanych klientów lub potencjalnych klientów.

CDP analizują zachowania klientów w całym okresie życia zarówno tym wstępnym “marketingowym” jak i “post-zakupowym” tj. obsługowym, podczas gdy systemy CRM analizują przede wszystkim lejek sprzedaży. 

CDP śledzą zarówno dane klientów online, jak i offline, podczas gdy CRM zazwyczaj nie jest w stanie odebrać danych offline, chyba że zostaną one wprowadzone ręcznie.

CRM służy do zarządzania relacjami i interakcjami firmy ze wszystkimi jej obecnymi i potencjalnymi klientami.

CDP zbiera i ujednolica dane klientów, a następnie udostępnia je zazwyczaj marketerom ale czasem osobom odpowiedzialnym za budowanie lojalności czy retencję, w celu tworzenia ukierunkowanych i spersonalizowanych kampanii marketingowych lub szerzej komunikacyjnych.

A jakie są różnice między CDP i DMP?

DMP, czyli Data Management Platform, została stworzona do celów reklamowych i jest ukierunkowana na obsługę reklam wyświetlanych w Internecie. 

Platformy CDP zbierają dane własne tzw 0 i 1rst data party (bezpośrednio ze źródła), podczas gdy platformy DMP zbierają głównie 3rd data party za pośrednictwem dostawców danych, menedżerów i usług bardzo często wyciągają je od DSP’ków czyli Demand Side Platform albo SSP’ókw, czyli Supply Side Platform, ale może o programaticu i innych 3 literowych skrótach w AdTechu nagram inny odcinek żeby nie komplikować tego natarcie 3 literówek w tym odcinku  

Platformy CDP odzwierciedlają konkretne personalne identyfikatory klientów (takie jak imię i nazwisko, adres e-mail i identyfikator klienta), podczas gdy platformy DMP odzwierciedlają anonimowe identyfikatory klientów (takie jak pliki cookie itp.)

Platformy CDP przechowują dane przez długi czas, aby zbudować dokładne profile klientów i pielęgnować relacje, podczas gdy platformy DMP przechowują dane przez krótki czas, aby kierować reklamy i budować podobne grupy odbiorców.


Jakie dane są przechowywane?

Jak już zauważyłeś jednym z zadań CDP jest zbieranie danych. Pytanie, jakie to dokładnie mogą być dane?

Rozróżniamy trzy główne typy danych klientów:

  • Behawioralne: Zasadniczo są to wszystkie dane dotyczące “zachowania” klienta na stronie internetowej, aplikacji lub innym “touchpoincie”. Generowane są na podstawie interakcji klienta z firmą przy użyciu urządzeń połączonych z Internetem. Dane te umożliwiają śledzenie odwiedzanych witryn, pobieranych aplikacji. Dane behawioralne mogą również dostarczać szczegółowe informacje dotyczące wystąpień, częstotliwości i czas trwania interakcji klientów. 
  • Demograficzne: Informacje społeczno-gospodarcze, takie jak wiek, płeć, populacja, rasa, dochód, wykształcenie, zainteresowania i zatrudnienie. Dane demograficzne mogą również obejmować dane osobowe, takie jak imiona i nazwiska, daty urodzenia oraz adresy klientów.
  • Transakcyjne: Zazwyczaj mają znaczenie handlowe lub prawne i mogą obejmować takie transakcje, jak zakupy, zwroty, płatności, rejestracje, rezerwacje i subskrypcje. Dane transakcyjne dokumentują wymiany, umowy lub transfery między organizacjami i/lub osobami.

Dane takie jak informacje o dokonanych zakupach,  lokalizacji, urządzeniu, odsłonach stron, oraz całej historii komunikacji w wielu kanał e-maile, chat, sms, push, mobile dobry system CDP zbierze dla Ciebie system w sposób automatyczny, dzięki osadzonemu na Twojej stronie i/lub aplikacji mobilnemu skryptowi śledzącemu.Na stronach internetowych zazwyczaj krótki JavaScript (widget albo piksel) wrzuca w przeglądarkę użytkownika ciasteczko. Jeżeli mówimy już o ciasteczkach to dla każdej przeglądarki  w ramach danej domeny tworzone jest nowe ciasteczko, a internauta pozostanie tym samym użytkownikiem w obrębie jednej domeny- zostawiając przy każdej wykonanej aktywności ślady, które Twój system będzie szczegółowo zbierał

Jak zorganizować strukturę danych w CDP? 
   

To co musisz wiedzieć to to, że idealna struktura nie istnieje.  Raz stworzona będzie ewoluować, tak by mogła jeszcze lepiej odpowiadać na Twoje potrzeby biznesowe.

Jeśli właśnie teraz zastanawiasz się jak przygotować strukturę i nie zwariować to ja rekomenduję rozpisanie poszczególnych kolumn w Excelu. 

Dzięki temu będziesz w stanie zweryfikować czy dana struktura odpowiada na Twoje potrzeby, wielokrotnie ją modyfikować, i w końcu skalować ją dalej w systemie CDP.

Każdy biznes jest inny i każdy z nich wymaga gromadzenia różnych informacji o użytkownikach, aby w pełni zrozumieć ich potrzeby. Cechy poszczególnych obiektów to tzw. atrybuty. Możliwości ich tworzenia są w zasadzie nieograniczone. Ważne, żeby realnie wspomagały procesy marketingowe i sprzedażowe. 

Przykładowe atrybuty

  • Imię {first_name} Nazwisko {last_name} 
  • Email {email} 
  • Numer telefonu {phone_number} 
  • Płeć {gender}
    Kraj {country} 
  • Region {region} 
  • Miasto {city} 
  • URL {current_url} 
  • Adres IP 
  • Strefa czasowa 
  • Urządzenie {device}
  •  Przeglądarka {browser} 
  • Język przeglądarki {browser_language} 
  • Ostatnio widziany (data i czas)

Aby być na bieżąco z aktywnościami wykonywanymi przez użytkownika, tzw. eventami, warto wprowadzić system tagów, czyli etykiet. Wyobraźmy sobie, że mamy przygotowany dla klientów e-book lub instrukcję podzieloną na rozdziały i chcemy wysyłać jeden rozdział dziennie. Pierwszego dnia po wysłaniu wiadomości dodajemy tag np. “1rozdz1ebook”. Następnego dnia usuwamy poprzedni tag i dodajemy nowy np. “2rozdz1ebook” itd. Pozwala nam to łatwo przefiltrować użytkowników, którzy są w trakcie kampanii, żeby wysłać im wiadomość np. z prośbą o komentarz lub takich, którzy ukończyli już cały cykl i można zaproponować im następny produkt. Możemy otagować klientów np. po średniej wielkości koszyka, po długości wspólnej historii zakupowej itd. 

 Cookieless i RODO

Jak zbieranie i przetwarzanie danych przez CDP ma się do RODO i do blokady ciasteczek w popularnych przeglądarkach oraz cookieless świata? 

Cookieless to nowe podejście do marketingu opartego w mniejszym stopniu na tzw ciasteczkach stron trzecich, zawierających dane identyfikujące konsumentów.
Myślisz, zaraz, zaraz, przecież dane, które zbieram identyfikują konsumentów.
Blokada ciasteczek dotyczy 3rd party cookies. Dane, które Ty zbierasz i masz na wyciągnięcie digitalowej ręki a Twoi klienci świadomie Ci je udostępniło to tzw 0 i 1st data party.

Dane „zerowe”, to te, które „klient celowo i proaktywnie Ci udostępnił. To dane deklaratywne, o których już Ci wspomniałem.

1 st data party to dane  dotyczące zachowania i działań na stronie internetowej czy aplikacji, dane z narzędzi analitycznych, czy dane z systemów CRM i CDP, obejmujące takie informacje jak imiona, nazwiska, adresy e-mail i zamieszkania, informacje o dokonanych w przeszłości zakupach. 

Musisz wiedzieć, że jako konsumenci wcale nie chcemy całkowitego zakazu wykorzystania naszych danych. Z badań przeprowadzonych przez Dentsu wynika, że co druga osoba uważa za istotne uzyskanie zgody przez organizację na gromadzenie danych w celu dostarczania jej bardziej spersonalizowanych reklam. 

Możesz więc odetchnąć pełną piersią i nadal wyobrażać sobie, co możesz zrobić z tymi wszystkimi danymi, które posiadasz lub dopiero zdobędziesz. I nie przeszkodzi Ci w tym nawet RODO vel GDPR. Ja oczywiście nie jestem prawnikiem i skonsultuj to wszystko ze swoim IODO czyli inspektorem ochrony danych osobowych, polecam Ci też lekturę kolegi Tomka Palaka, który pisze na ten temat sporo wartościowych treści, a on prawnikiem jest.

W swoim CDP możesz przechowywać wszystkie informacje o swoich użytkownikach w jednym miejscu. Jedna centralna baza danych pomaga zarządzać danymi osobowymi, zgodami wyrażonymi przez użytkowników, jak również usunąć te wszystkie informacje w mgnieniu oka, jeśli zajdzie taka potrzeba. Każdy użytkownik ma prawo do żądania zaprzestania przetwarzania jego danych i usunięcia ich systemu, prawo do bycia “zapomnianym”. 

Zgodnie z ustawą RODO na prośbę użytkownika firma przetwarzająca jego dane ma obowiązek udostępnić je wskazanemu podmiotowi. Wszystkie informacje które posiadasz na temat danego użytkownika możesz w każdym momencie wyeksportować ze swojej CDP do pliku i przesłać w dowolne wybrane przez użytkownika miejsce.

To na co musisz zwrócić uwagę w kontekście RODO jest to, czy serwery przechowujące dane osobowe obywateli Unii Europejskiej znajdują się, zgodnie z wymogiem ustawy, na terenie Europejskiej Strefy Ekonomicznej. Dostawcy systemów klasy CDP dbają o to, aby i tej formalności dopełnić. Albo przynajmniej dobrzy dostawcy systemów CDP. 

Jak widzisz korzystając z CDP możesz przypiąć sobie i swojej firmie odznakę “GDPR compliant”, chociaż to raczej chwyt marketingowy aniżeli certyfikat prawny jak np CE, i nie martwić się o kwestie prawne. 

Jeśli jesteś ciekawy, jak w praktyce o zgodność z RODO zadbał jeden z naszych klientów, LG, to zapraszam Cię do zapoznania się z case study. Link znajdziesz w opisie filmu. 

I to już wszystkie rzeczy, o których powinieneś wiedzieć zanim zaczniesz korzystać z CDP. Daj znać, co jeszcze powinniśmy dorzucić do tej listy, może kiedy sam zaczynałeś coś Cię zaskoczyło szczególnie i chciałbyś się tym podzielić?

Podcaster  - Podcast X Webflow Template

John Carter

Entrepreneur & Podcaster

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non.