Powiadomienia push: 5 tricków zwiększących ich EFEKTYWNOŚĆ

Episode Description

Jeszcze 6-7 lat temu ponad 50% użytkowników uznawała powiadomienia push za irytujące rozproszenie. Dzisiaj 70% konsumentów uważa je za przydatne. Nie wykorzystujesz jeszcze powiadomień push w swojej codziennej komunikacji? Nie czekaj dłużej! A może szukasz sposobów na zwiększenie ich efektywności? Jesteś w odpowiednim miejscu!

W tym odcinku podzielę się z Tobą 5 sposobami na to, jak sprawić, by Twoi klienci z przyjemnością wyświetlali i otwierali Twoje powiadomienia. A co najważniejsze – by wykonali działanie, do którego zachęcasz ich za pomocą pushy.

Sponsorem kanału jest ➡️ https://user.com/pl/

Źródła:
Badanie o push z 2015 roku ➡️ https://bit.ly/3DviT8a
Nowe badanie o push ➡️ https://bit.ly/3N9LwL2
Badania Redlink o długości powiadomień ➡️ https://bit.ly/3D7nZG0

______________________________________

00:00 Wstęp
00:47 Czym są Pushe?
03:48 Jak to działa od strony technicznej?
04:40 Sposób 1. Zadbaj o maksymalną dostarczalność
07:23 Sposób 2. Świadomie wybierz czas wysyłki
09:44 Sposób 3. Poznaj mechanizmy ekonomii behawioralnej
12:25 Sposób 4. Zweryfikuj, czy spełniasz wymagania techniczne dla powiadomień push
14:04 Sposób 5. Bądź na bieżąco ze zmianami w najnowszych wersjach systemów operacyjnych
17:16 Zakończenie

______________________________________

Nie możesz posłuchać? Poczytaj o czym mówię!

Jeszcze 6-7 lat temu ponad 50% użytkowników uznawała powiadomienia push za irytujące rozproszenie. Dzisiaj 70% konsumentów uważa je za przydatne. 

Nie wykorzystujesz jeszcze powiadomień push w swojej codziennej komunikacji? Nie czekaj dłużej! A może szukasz sposobów na zwiększenie ich efektywności?Jesteś w odpowiednim miejscu!

W tym odcinku podzielę się z Tobą 5 (pięcioma) sposobami na to, jak sprawić, by Twoi klienci z przyjemnością wyświetlali i otwierali Twoje powiadomienia. A co najważniejsze – by wykonali działanie, do którego zachęcasz ich za pomocą pushy. 

Zanim przejdę do obiecanych 5 “boosterów” powiadomień push pozwól, że wyjaśnię, czym właściwie są pushe i jak przebiega proces ich wysyłki.

Powiadomienia push to forma interakcji polegająca na “wypchnięciu” wiadomości z serwera w określonym momencie i wyświetleniu jej, w zależności od typu powiadomienia, w przeglądarce lub bezpośrednio na urządzeniu użytkownika. 

Podobnie jak w przypadku SMS, pierwotnie powiadomienia push miały służyć głównie przekazywaniu informacji technicznych, ale marketerzy konsekwentnie psują i ten kanał komunikacji 🙂

Co ważne, notyfikacje push mogą wyświetlić się na ekranie odbiorcy także wtedy, kiedy w danym momencie nie korzysta on z naszej aplikacji ani nie przegląda naszej witryny internetowej. 

W kontekście marketingu mobilnego możemy wyróżnić 3 typy powiadomień push:

  1. Web push (znane także jako browser push) – to powiadomienia wysyłane do użytkownika poprzez przeglądarkę internetową. Ta forma komunikacji dotyczy zarówno urządzeń stacjonarnych (desktop web push), jak i smartfonów czy tabletów (mobile web push). Czynnikiem odróżniającym notyfikacje web push od typów które omówię zaraz jest to, że są wysyłane do przeglądarki internetowej, a nie do urządzenia. 

  1. Mobile push – to wiadomości pojawiające się na smartfonie (lub tablecie) użytkownika w pasku powiadomień i na ekranie blokady. Są wysyłane także wtedy, gdy użytkownik nie korzysta z aplikacji. Kampanie mobile push są skuteczną metodą kierowania użytkowników z powrotem do aplikacji. Ten kanał komunikacji może też być wykorzystany do wysyłania spersonalizowanych wiadomości z ofertami specjalnymi czy kampanii bazujących na geolokalizacji.

  1. Powiadomienia wewnątrz aplikacji (ang. in-app messages) – w przeciwieństwie do powiadomień mobile push, ich wysyłka wymaga korzystania z aplikacji przez użytkownika w danym momencie. Dzięki notyfikacjom poinformujesz użytkowników o aktualizacjach, przykujesz uwagę potencjalnego klienta we właściwym czasie i na odpowiednim etapie interakcji z aplikacją. Kampania powiadomień in-app to świetny sposób na zwiększenie zaangażowania użytkownika czy przeniesienie go do odpowiedniego modułu aplikacji.

Podobnie jak w przypadku innych kanałów komunikacji, kampanie push mogą być masowe lub też wysyłane do pojedynczego użytkownika w bardzo ściśle określonym momencie. To odbiorca decyduje o tym, czy chce wejść z pushem w interakcję (począwszy od kliknięcia w powiadomienie), czy też nie. 

Jak to działa od strony technicznej? Większość powiadomień wykorzystuje klucz Firebase od Google, za pośrednictwem którego również zewnętrzne systemy takie jak właśnie systemy MA mają możliwość wykorzystania tego kanału. Sama wiadomość może mieć interaktywny charakter: np. deeplinking, datę wygaśnięcia itp. Zauważymy też różnice między funkcjonowaniem notyfikacji push na iOS i Androdzie

Jednak ogólnie brzmi całkiem prosto, prawda? Niestety w rzeczywistości musisz się trochę namęczyć, aby uzyskać Świętego Graala – a.k.a. (czytane “ejkejej”) konwersję. 

Co w takim razie możesz zrobić, aby zwiększyć efektywność swoich powiadomień push?

Sposób 1: Zadbaj o maksymalną dostarczalność

Jak zhakować dostarczalność Twoich pushy?

Powiedz szczerze – czy choćby raz na jakiś czas zastanawiasz się czy Twoje powiadomienia push w ogóle docierają do urządzeń, na które je wysyłasz? Niestety, istnieje ryzyko, że giną w próżni. Jakie czynniki decydują o tym, czy Twój push trafi bezpiecznie na ekran telefonu Twojego klienta?

Chińscy producenci oryginalnego sprzętu (OEM) z systemem Android, tacy jak Xiaomi, Vivo i Oppo, optymalizują swoje urządzenia w trosce o oszczędność zużycia baterii. Co to znaczy w praktyce? Po pewnym czasie aplikacje działające w tle są zamykane lub ich procesy są wstrzymywane. W rezultacie następuje odcięcie urządzenia od bramek push, takich jak GCM (Google Cloud Messaging)/FCM(Firebase Cloud Messaging ) i APN (Apple Push Notification ). Z tego powodu powiadomienia push nie są dostarczane lub jest dostarczanych tylko kilka z nich. 

Słowem wyjaśnienia, jak działają bramki push, na przykładzie FCM. 



Wiadomość jest tworzona w edytorze powiadomień, a żądanie wysyłki wiadomości jest wysyłane do backendu FCM.

Następnie FCM po backendzie odbiera żądanie komunikatu, generuje identyfikator komunikatu i inne metadane oraz wysyła je do warstwy transportowej specyficznej dla platformy.

Gdy urządzenie jest w trybie online, wiadomość jest wysyłana do urządzenia.

Na urządzeniu aplikacja  odbiera wiadomość lub powiadomienie.

Do zerwania łączności dochodzi także w sytuacji, gdy Twój klient posiada słabe połączenie z Internetem lub nie posiada go w ogóle. 

Czy w jakiś sposób możesz temu zaradzić? Tak, choć jedynie pośrednio.

  1. Wybierając swojego dostawcę technologii push, zwróć uwagę, czy do wysyłki powiadomień oprócz standardowych bramek GCM/FCM i APN, równolegle korzysta z bramek Xiaomi Push lub Huawei Push. 

  2. Możesz także poprosić swoich użytkowników, aby odpowiednio dostosowali w swoim systemie Android ustawienia, zezwalając Twojej aplikacji na wysyłanie powiadomień bez ograniczeń. Jeśli jednak zaangażowanie jeszcze nie jest mocną stroną Twoich klientów, efekty tej prośby mogą nie być zadowalające. 

Sposób 2: Świadomie wybierz czas wysyłki

Dlatego drugim sposobem, o którym chciałbym Ci powiedzieć jest optymalizacja Twoich powiadomień. Nie tylko pod kątem rozmiaru oraz ich zawartości (o czym powiem za chwilę), ale także czasu wysyłki dostosowanego odpowiednio do czasu największej aktywności Twoich klientów.

Skoro wiesz, że subskrybent ma szansę kliknąć w powiadomienie tylko jeśli ono do niego dotrze to wysyłaj pushe wtedy, gdy Twoi klienci są aktywni w sieci. 

Proste! Tylko jak określić kiedy faktycznie są aktywni? Sposobów jest kilka. Na początkowym etapie możesz skorzystać z Google Analytics. Sprawdź w jakie dni tygodnia i w jakich godzinach masz  największy ruch na swojej stronie lub aplikacji mobilnej czy największą liczbę transakcji. 

Dzięki temu będziesz mógł oszacować, kiedy Twoi klienci są aktywni w sieci i chętni “do działania”. 

W miarę wysyłania kolejnych notyfikacji, będziesz dysponować coraz większą ilością danych dotyczącą swoich odbiorców i będziesz mógł sprawdzić, jakie wyniki generują powiadomienia wysyłane w poszczególne dni i godziny. Porównując te dane ze statystykami z GA i będziesz mógł wybrać “najlepszy czas” w każdym dniu tygodnia. 

Aby potwierdzić swoje domysły przeprowadź testy A/B. To niezawodne rozwiązanie, które pozwoli Ci podjąć ostateczną decyzję. 

Jest jedno ale. To o czym Ci teraz powiedziałem nie zadziała dla jednej specyficznej grupy użytkowników - uśpionych klientów.  Każdy uśpiony użytkownik to zmarnowany potencjalny przychód. Aktywny użytkownik staje się nieaktywny z różnych powodów. Dlatego przed utworzeniem powiadomień zbadaj i dowiedz się, kim są ci użytkownicy i dlaczego przestali korzystać z Twojej witryny lub aplikacji.

Amerykański psychiatra Milton Ericsson powiedział kiedyś: „Skuteczność komunikacji nie jest definiowana przez samą komunikację, ale przez reakcję”. A co rządzi nami wszystkimi? Emocje! Prawda jest taka, że ​​emocje rządzą wszystkim, a także wspomagają proces rozumowania.

Sposób 3: Poznaj mechanizmy ekonomii behawioralnej

Trzecim sposobem na zwiększenie efektywności kampanii push, jest wykorzystanie elementów ekonomii behawioralnej. Podzielę się z Tobą dosłownie kilkoma przykładami. Jeśli chciałbyś / chciałabyś, bym nagrał na ten temat osobny odcinek, daj znać w komentarzu. 


Na pewno kojarzysz komunikację i oferty z okazji Black Friday. Dlaczego ten jeden konkretny dzień cieszy się aż taką popularnością? Głównym czynnikiem jest tzw efekt FOMO. 

FOMO to skrót od zwrotu “fear of missing out” - lęku przed tym, że coś nas ominie. Ludzie nie chcą przegapić ciekawych, wartościowych okazji - dotyczy to także zakupów. Z okazji Black Friday szczególnie budowane i wywoływane jest poczucie pilności oraz wyłączności. Sprzedawcy używają takich słów jak ważne, natychmiast, przypomnienie, dzisiaj, czekaj, szybko, alert, itp. Zachęcają do szybkiego działania. Słowa takie jak ograniczenie, wyłącznie dla Ciebie, przepustka, nagroda, prezent i inne pomagają osiągnąć to samo. Ludzie uwielbiają być rozpieszczani. Jeśli czują, że są traktowani specjalnie, chętniej klikną w powiadomienie czy wybiorą Twoje usługi. 

Mówi się (nie bez powodu), że ludzkie mózgi są leniwe, bo nie lubią analitycznych rozważań. Specjalizująca się w nich kora mózgowa, czyli ewolucyjnie najnowsza część tego organu, zużywa bardzo dużo energii. Zdecydowana większość codziennych decyzji podejmowana jest zatem w trybie szybkim, za co odpowiadają najstarsze części mózgu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, szczerze polecam Ci książkę Daniela Kahnemana pt,, Thinking fast and slow”. 

Istotą angażującej, skutecznej komunikacji bazującej na naszym lenistwie jest formułowanie przekazu w zwięzły, zrozumiały sposób. Pushe wydają się więc idealne. 

A aby zwiększyć efektywność swoich powiadomień push, postaw w centrum doświadczenie klienta. Dla przykładu, zamiast jedynie wyświetlać informację o promocji na konkretny produkt, dodaj button, po kliknięciu w który klient zostanie automatycznie przekierowany do produktu. Tzw. deep linki do tych produktów w Twojej aplikacji umożliwią użytkownikom natychmiastowe działanie/reakcję na powiadomienie push i, tym samym, zwiększenie liczby konwersji.

Sposób 4: Zweryfikuj, czy spełniasz wymagania techniczne dla powiadomień push

Poznanie nawet najgłębszych tajemnic stających za ludzkimi zachowaniami nie pomoże, jeśli Twój push nie będzie się odpowiednio prezentował na ekranie użytkownika. Czy wiesz jaką długość powinien mieć idealny push? Obstawiam, że nie. Na szczęście zbadał to dla nas zespół Redlink na różnych systemach operacyjnych i modelach smartfonów

Jaka jest więc optymalna ilość znaków dla powiadomień mobile push?

  • do 171 znaków – powiadomienia tekstowe
  • do 51 znaków – powiadomienia tekstowe z grafiką
  • do 540 znaków – powiadomienia tekstowe z przyciskami akcji; w przypadku grafiki i przycisków akcji, tekst wyświetla się tak samo jak przy samej grafice

Jeśli nie chcesz za każdym razem zastanawiać się, czy Twój przekaz w powiadomieniu push zostanie cały wyświetlony na ekranie, a jednocześnie chcesz prowadzić skuteczną komunikację, zapamiętaj tych kilka wskazówek:

  • im krótszy push, tym lepszy (staraj się nie przekraczać 171 znaków, a w przypadku użycia grafiki – 51 znaków)
  • najważniejsze informacje zawrzyj na początku – będziesz mieć pewność, że nawet w przypadku ucięcia pusha, użytkownik zobaczy to co najistotniejsze
  • wykorzystuj przyciski akcji, dzięki którym sprawdzisz co lubią odbiorcy
  • możesz stosować emotikony, jeśli są spójne z Twoją strategią komunikacji wizualnej – nie skracają długości wyświetlanego pusha, a pozytywnie go wyróżniają

Sposób 5: Bądź na bieżąco ze zmianami w najnowszych wersjach systemów operacyjnych

Ostatni sposób to taki dodatkowy wytrych, który pozwoli Ci zadbać o efektywność twoich powiadomień push na przyszłość. Brzmi on: bądź na bieżąco ze zmianami w najnowszych wersjach systemów operacyjnych. Pozwól mi posłużyć się przykładem.

Czy wiesz, że najnowszy system Android 13 zadebiutował zaledwie 2 tygodnie temu,a wraz z nim znacząco zmienił się sposób, wyświetlania powiadomień push na urządzeniach z Androidem?

Zmiany mają na celu zapewnienie klientom większej kontroli nad powiadomieniami, zmniejszenie bałaganu i poprawę ogólnej obsługi wiadomości push w systemie Android.

Co prawda Android od dawna pozwala wyłączyć powiadomienia w pojedynczych aplikacjach, ale Google postanowił odwrócić cały proces. Teraz podczas pierwszego uruchomienia apka będzie prosić o nadanie stosownego uprawnienia. Dokładnie tak jak do tej pory miało to miejsce w przypadku dostępu do lokalizacji, aparatu czy mikrofonu.

W Androidzie 12 i we wszystkich wcześniej wydanych wersjach Androida aplikacje mogły wysyłać powiadomienia od momentu ich zainstalowania. Jeśli użytkownik nie chciał otrzymywać powiadomień z określonej aplikacji, wypisać się z nich musiał ręcznie, przechodząc do Ustawień.

Z nowym systemem Android 13 po otwarciu aplikacji pojawi się wyskakujące okienko z pytaniem, czy chcesz otrzymywać powiadomienia z tej konkretnej aplikacji. Możesz zezwolić (lub odmówić) aplikacji na wysyłanie powiadomień. Jeśli zignorujesz to powiadomienie to jako użytkownik Androida 13 nie zostaniesz zapisany na powiadomienia, ale aplikacja będzie mogła zapytać Cię o zgodę ponownie, aż do momentu, gdy zaznaczysz opcję “nie zezwalaj”. 

Brzmi nieciekawie? Pozostaje mieć nadzieję, że Android 13 zadebiutuje nieco później, a ty zdążysz się odpowiednio przygotować.

Jeśli Twoja aplikacja będzie przeznaczona na system Android 13 lub nowszy, to wtedy zyskujesz pełną kontrolę nad tym, kiedy zostanie wyświetlone okno dialogowe uprawnień. Skorzystaj z tej okazji, aby wyjaśnić użytkownikom, dlaczego aplikacja potrzebuje tego uprawnienia, zachęcając ich do jego przyznania.

Danie klientom czasu na zapoznanie się z Twoją aplikacją pozwoli im zrozumieć wartość Twoich powiadomień. Na przykład, jeśli prowadzisz aplikację podróżniczą, która pozwala klientom rezerwować oferty last minute z ograniczonym budżetem, najlepiej poczekać, aż klient założy konto, zanim poprosisz go o włączenie otrzymywania powiadomień. Podobnie aplikacja sklepu e-commerce może poprosić o zgodę, gdy klient dokona zapisu na newsletter i wyrazi zgodę na otrzymywanie komunikacji jednym z kanałów- email. 

Aby odpowiednio przygotować się na nadejście Androida 13 dodatkowo wykorzystaj metody, o których opowiedziałem Ci wcześniej. Choć każdy z nich jest skuteczny, najlepsze efekty przyniosą, jeśli połączysz je ze sobą.

Ale nie samym Androidem żyje użytkownik. Warto pamiętać, że także w niedalekiej przyszłości wszystkie telefonu Huawei przejdą na własny system operacyjny HarmonyOS. 

Trzymaj rękę na pulsie, śledź zmiany, które mogą mieć wpływ na skuteczność twoich działań. 

Znasz inne tricki zwiększające skuteczność powiadomień typu push? Koniecznie podziel się nimi w komentarzach. 

Podcaster  - Podcast X Webflow Template

John Carter

Entrepreneur & Podcaster

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non.